Focus on STEM

IS5 - Teaching With Technology

June 03, 2025 | 3:45 - 5:00 PM Virtual

Room: H-670

Plateformes électroniques à distance (PEAD) pour les cours en génie électrique

Grâce au développement et à l’accessibilité de l’informatique, des applications logicielles sont utilisées dans tous les domaines d’activité de génie. Ainsi, des laboratoires virtuels permettent de réaliser des expérimentations à l’aide des simulations et des laboratoires à distance avec des équipements réels dans le but d’aider le futur ingénieur à mieux comprendre les concepts théoriques. Les plateformes électroniques accessibles à distance sont des outils indispensables dans une formation technique à distance.

L’utilisation de cette plateforme permettra aux étudiant(e)s de consolider et d’assimiler des sujets traités en classe et au laboratoire pour un système électrique et électronique. L’enseignant(e) pourra aussi démontrer la notion de la sensibilité d’un circuit à l’aide d’un système de kit/PCB physique en classe ou bien à l’aide d’un système kit/PCB à distance. L’enseignant(e) pourra choisir d’utiliser le kit/PCB en présentiel ou à distance. Les plateformes peuvent être utilisées par les étudiants(e)s sans contraintes d’espace et de temps, ce qui accroît considérablement leur flexibilité d’apprentissage.

Presenters: Mamane Moustapha Dodo Amadou, Mustapha Rafaf, Lyne Woodward, Richard Al Hadi, Maarouf Saad and Vahe Nerguizian

Bridging Classroom and Co-Curricular Learning with Arduino

We will share recent outcomes from the Dawson College MakerSPACE initiative, which foregrounds the integration of Arduino-based projects in academic and co-curricular frameworks. The session highlights the development of open-access resources for use in the revised CEGEP Science Program with a special focus on a proposed design for a new Integrative Project course. Participants are invited to engage with projects created by student interns and to conceive of their own potential use cases.

Presenters: Joel Trudeau and Andrew Stewart

Presenter(s)

Mamane Moustapha Dodo Amadou

Mamane Moustapha Dodo Amadou

École de technologie supérieure, Montreal
Mustapha Rafaf

Mustapha Rafaf

École de technologie supérieure, Montreal
Lyne Woodward

Lyne Woodward

École de technologie supérieure, Montreal
Richard Al Hadi

Richard Al Hadi

École de technologie supérieure, Montreal
Maarouf Saad

Maarouf Saad

École de technologie supérieure, Montreal
Vahe Nerguizian

Vahe Nerguizian

École de technologie supérieure, Montreal

B.Ing. (Polytechnique Montréal), M.Eng. (McGill), Ph.D (Université Concordia)

Joel Trudeau

Joel Trudeau

Physics, Dawson College, Montreal

Since 2004 Joel Trudeau has taught in the Physics Department at Dawson College. He is project co-lead of the DawsonAI Artificial Intelligence initiative and founder of SPACE, an interdisciplinary student enrichment para-academic project. His work in education lies in the intersection of sciences, arts and technology, fostering an integrative approach to teaching and learning. Joel has led and collaborated on numerous research projects, primarily focusing on design-based, active, and experiential learning. With his collaborators he is committed to helping students develop vital skills to thrive in the AI era.

Andrew Stewart

Andrew Stewart

Dawson College, Montreal